Lillsmurfen berättar

Monday, February 22, 2010

Hur det är att leva med en hörselskada


Jag vill berätta för er hur det är att leva med en hörselskada. Det är nog inte många som vet om att jag har en hörselskada också. En hörselskada märks inte på personer som har det. Den syns inte utan är något som bara märks om man pratar med folk som är hörselskadade & sen kanske dom inte svara på tilltal alltid. Det är vanligt att vi som har en hörselskada eller hörselnedsättning blir dåligt bemötta eftersom många tror att vi struntar i vad man säger. Men det handlar egentligen bara om att vi faktiskt inte hör vad den som pratar med oss säger. Speciellt om det är bullrigt och mycket hög ljudnivå kring där man är o.s.v. Då är det sällan vi som har en hörselskada eller hörselnedsättning hör vad man säger.

Man bör därför tänka på några saker när man träffar en person med en hörselskada eller hörselnedsättning.

1. Titta ALLTID på personen du pratar med.

2. Prata tydligt & långsamt.

3. Ha inte för bråttom när du ska prata med personen i fråga.

4. Ta hänsyn till att personen du pratar med som har en hörselskada eller hörselnedsättning kanske ber dig en eller flera gånger upprepa det du sa/säger.

5. En del av oss kan också använda teckenspråk som ett alternativ till kommunikation Så kan du teckenspråk så är det ett plus i kanten & då använder vi oss gärna av det.

Detta är fem punkter som kan vara bra att tänka på när du pratar med personer som har en hörselskada eller en hörselnedsättning. Det är bra att veta också att många av oss kan läsa på läpparna & gör det flyttande. Vilket är till en stor hjälp när vi ibland talar med folk som kanske inte känner oss & vet att vi är hörselskadade eller hör dåligt. Jag personligen använder också mobilen som hjälp ibland. Det kan vara att jag ber den jag ska prata med skriva vad den vill säga istället för att säga det. På det sättet får jag ändå veta vad den vill. Det är ett bra sätt tycker jag.
Jag älskar också att till ex. lägga in länkar till olika youtubesidor som har med teckenspråk att göra på min facebook eller blogg till ex. På så sätt får jag kanske fler att vilja ta del av det som är mitt liv & varför teckenspråket är så viktigt för min del. Jag kan leva ett mycket friare liv igenom att jag kan teckna & använda det som ett alternativt kommunikation. Hade jag inte lärt mig teckenspråket när jag gick på dagis & tidigare så hade jag nog levt i en mycket tystare värld än vad jag behöver leva idag:) Jag kan nu ta del av det som händer runt omkring mig men också i samhället. Jag kan prata med alla & förstå även om jag inte hör. Jag har en hörselskada som är ett tillläggs funktionshinder till mitt funktionshinder som jag har. Jag använder mig därför av teckenspråket dagligen för att kunna delta i allt som händer. Å även delta i samtal med familjen, vännerna, släkten ja alla som jag kommer i kontakt med. Jag lever ett mera självständigare liv idag & behöver inte känna att jag inte kan prata med alla. Men givetvis så behöver jag då & då använda mig av en teckentolk vilket underlättar avsevärt mitt liv & min egna självständighet som jag har. Jag försöker i så stor utsträckning jag bara kan använda mig av den lilla hörsel jag fortfarande har kvar. Jag är alltså inte helt döv, men vet heller inte hur länge jag kommer kunna höra det lilla jag hör idag. Min hörsel har på bara några år blivit sämre & sämre. Vilket oroar både mig, min familj & omgivningen. Jag försöker därför få så många som möjligt att lära sig teckenspråket som används mest som stöd (alltså inte riktigt de teckenspråket som döva använder) för då kan man i alla fall göra sig förstådd till mig & alla andra som använder teckenspråket som ett alternativ kommunikation. Men jag läser på läpparna flyttande också eftersom jag fortfarande lever i det hörandes samhälle mer än i det tysta. Men som jag brukar säga, jag har en fot både i de hörande & dövas samhälle om man nu ska dela på dom två. Jag är delvis hörande alltså betyder det att jag har en hörselskada som inte går att reparera. Jag använder mig idag av lite olika hjälpmedel för hörselskadade. Bland annat har jag hörapparat på båda mina öron, jag tecknar väldigt ofta & sen tittar jag helst på program som är textade på tvn eller program som är för hörselskadade & döva. Till exempel nyhetstecken, perspektiv m.fl. Jag kollar sällan på program när dom visas direkt på tvn. Istället väntar jag tills programmet går i repris för då är dom oftast textade. Jag tycker det är dumt att man inte textar alla program direkt från början så kan alla ta del av det som visas i tv. Det är något som samhället borde göra mer tillgängligt. Man pratar ju så mycket om att göra samhället tillgängligare för alla personer med funktionsnedsättningar. Det gäller både rörelsehindrade, psysiska funktionshinder, blinda, hörselskadade & döva. Men jag tror att inom en snar framtid så kommer alla program som visas i tv att textas. Då skulle vem som helst kunna ta del av allt. Vi får väl alla jobba för ett tillgängligare samhälle helt enkelt. Tillsammans klarar vi det!!! Så det var lite om teckenspråket det:) Nu vet ni också att jag är hörselskadad. Då kanske ni har mer förståelse varför jag inte alltid svarar på tilltal. Det har med att göra att jag kanske inte hör den som frågar eller pratar med mig. Då är det bättre att komma fram till mig istället för att bli irriterad om jag inte svarar. Om det nu skulle vara så att jag inte svarar på tilltal.

Nu får det vara klart slut från mig Johanna:D
Massa kramar:)

1 Comments:

  • At 12:27 AM, Anonymous Maria said…

    Orsaken till att inte alla program textas är att det kostar pengar sen så tycker hörande att de är irriterande med text. Jag vet en del hörande svenskar som kan engelska tycker att det är irriterande med den svenska översättningen. Det finns täckrader som man kan ta fram men det är också irriterande. Det sista kan jag förstå. För övrigt kan man köpa många bra program på DVD och då kan man välja själv om man vill ha text eller inte. Nyheterna är ju textade vissa tider och finns även på teckenspråk. Åker du till England så ska du inte förvänta dej att det finns svenska program t.e.x.Döva och hörselskadade är ju en minoritet. Men nyheter och många program i England textas och det har det gjorts väldigt länge. Redan 1985 när jag var där så fanns det textade program.
    /Maria

     

Post a Comment

<< Home