Lillsmurfen berättar

Tuesday, February 10, 2009

Hjälp mig om jag vill de


Jag brukar inte så ofta be om hjälp. Men när jag väl gör de, då är det så många som säger försök själv, du kan det vet jag.
Men hur vet ni de?
Jag kanske inte ens kan göra det själv. Man ska inte ta för givet att jag klara allt själv bara för att jag är självgående.
Blir väldigt less på att varje vecka få höra:
- Du får klara dig själv!
Jag vet att du kan det.
Vad händer den dagen då jag inte klara saker på egen hand?
Lämnar ni mig då?
Är jag tvungen att helt klara mig själv!
Usch såna tankar vill jag egentligen inte tänka men ändå gör jag de:(
Jag är en sån person som vill klara så mycket som möjligt själv. Men ibland kommer jag till situationer där jag inte klara mig själv.
Då vill jag att man hjälper mig om jag ber om hjälp. Jag kommer i framtiden behöva mer å mer hjälp med saker och ting.
Mycket för att min rygg tar "stryck".
Har ganska ofta ont i ryggen eller kan vara trött i den, då är det jobbigt för mig att göra vissa saker. Då är det bra att ha någon kring sig som kan hjälpa en. Jag kommer också i framtiden behöva ha assistent hemma för att klara av vardagen på ett bra sätt.
Få hjälp med städning, handling, tvättning kanske. Ja sådana saker som ni andra tar för givet. Sen med tiden kommer jag nog också behöva hjälp med bl.a. duschning, tvättning av håret, ta på kläder m.m.
Det är förändringar som kommer ske, kanske inte nu eller imorgon men inom snart framtid. Därför ber jag er alla som känner mig.
HJÄLP MIG MED DE JAG VILL HA HJÄLP MED OM JAG BER OM DET.
Säg inte:
- FÖRSÖK SJÄLV, DU KLARAR DET hela tiden. Det är inte säkert att jag klara att göra just den saken själv just då.
Men klara jag mig själv så gör jag det. Jag ville bara att ni skulle veta. Jag vet att ni säger detta till mig för att ni vill mitt bästa.
Men ibland är det inte de. Ibland behöver även en sån självgående tjej som jag hjälp. Alla behöver vi hjälp någon gång i livet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home