Lillsmurfen berättar

Sunday, August 02, 2009

Ämne om allt i samhället


Hej allihopa!

Nu var det bra längesen jag satt å skrev ett blogginlägg. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det, men jag har inte haft motivation över huvudtaget till att skriva. Ändå har jag haft massor med ämnen jag skulle kunnat skriva om. Men nu i alla fall så sitter jag här å jag tänkte ta å skriva lite. Men denna gång ska jag faktiskt inte börja med att skriva om mig själv utan jag tänkte ta å skriva om något helt annat. Min blogg handlar ju till stor del om mig själv men den handlar också om ämnen som rör samhället i sig. Till exempel varför funktionshindrade diskrimineras i dagens samhälle. Varför inte vi ska ha samma rätt som alla andra till att kunna leva ett "normalt" liv. Göra saker som alla andra gör m.m. Som en självklarhet att till ex. kunna åka kommunalt istället för att ta färdtjänst/rullstolstaxi. Vem har sagt det att alla som till ex. sitter i rullstol ska åka färdtjänst/rullstolstaxi istället för att ta bussen, tunnelbanan eller tåget som alla andra. Jag är verkligen emot personer som säger att bara för att till ex. jag sitter i rullstol så kan INTE jag åka tunnelbanan till ex. Men det är just det jag kan göra. Jag har kunnat åka tunnelbanan sen jag var ca. 13 år. Mina föräldrar har "släppt" mig väldigt tidigt. Det innebär att jag själv har fått upptäcka världen å dess utmaningar utan att ständigt ha en assistent som hjälper mig eller att någon annan som följer med mig vart jag än går. Jag har fått lära mig att vara självständig väldigt tidigt. Å det är jag jättetacksam till att mina föräldrar "släppte" mig så tidigt som dem faktiskt gjorde. Dem gjorde nog mycket det pga. att jag är storasyster också till 2 små yngre syskon. Men sen också för att jag skulle lära mig vara självständig på egen hand. Så därför var det självklart för mig att lära mig till ex. åka kommunalt som alla andra. Visst visa bussar kan jag fortfarande inte åka med, men jag kan både ta tunnelbanan överallt samt att jag kan åka pendeltåget. Bara att kunna ta mig överallt i Sthlm gör att jag känner mig som vem som helst trots att jag har ett funktionshinder. Å dessutom ett gravt sådant också. Men det beror ju på vem man gemför mig med. Vissa anser mig som gravt funktionshindrad medan andra tycker att jag har ett väldigt lindrig form av funktionshinder bara för att jag klarar nästan allt själv. Det är vissa saker jag inte klarar själv men dem är så få så det märks inte om man inte känner mig väl. Dem som känner mig väl vet vad jag kan å inte kan. Men att vara ute på stan själv som alla andra, det är något jag kan å vill vara så ofta jag bara kan. Men när jag är ute så är det många som tror att jag har en assistent med mig. Men jag har faktiskt inte det, jag kan gå å shoppa som alla andra på egen hand. Även om det är roligare att göra det tillsammans med någon. Så jag uppmanar alla med något form av funktinshinder/funktionsnedsättning att vara ute så mycket som möjligt i samhället å leva ett liv som alla andra. Detta ämne om hur samhället ser på personer med någon form av funktionshinder/funktionsnedsättning är ett hett ämne bland mig å mina kompisar. Vi alla har någon gång blivit drabbad av otillgänglighet & diskriminering av något slag. Framför allt att alla tror att vi inte kan åka kommunalt. Jag brukar därför säga till mina kompisar att vi måste vara oftare ute på stan å visa oss & att vi faktiskt kan det. Så när jag ska någonstans där jag vet att jag antingen kan åka tunnelbana, buss eller tåg så åker jag hellre det än att beställa en färdtjänst/rullstolstaxi. Men funkar inte det så tar jag ju färdtjänst/rullstolstaxi i såna fall om jag kan åka annat. Men så lite som möjligt helst. Därför vill jag starta ett forum där personer med någon form av funktionshinder/funktionsnedsättning kan besöka å kanske få råd å stöd om hur det till ex. är att åka kommunalt eller bara vara ute på stan en heldag utan sin assistent om man nu har en sådan. Jag är ofta ute på stan å vet vilka hinder man kan möta. Jag vet hur svårt det kan vara ibland att komma in i affärer bara för att dem kanske har en trappa in, en dörr som inte har dörröpnnare på m.m. Vi ska dessutom inte prata om Sthlms alla krogar där vi som sitter i rullstol inte tar oss in i. Även om vi nu skulle ha åldern inne så är det inte säkert att vi kommer in pga otillgängligheten & att dem kanske inte har en handikapptoalett till ex. Därför ska jag nu under hösten försöka kolla in några krogar i Sthlm för att se hur pass tillgängliga dem egentligen är. Det kan handla om att jag & några vänner bestämmer oss för att gå ut en fredag eller lördags kväll. Bara gå ut å dansa å ha kul. Då kommer vi ju märka om vi kommer in eller inte. Skulle det vara så att jag eller dem som jag är med inte kommer in pga. otillgänglighet å INTE pga åldergränsen så kommer jag börja "bråka" lite. Det är ju faktiskt så att HELA Sthlm ska vara tillgänglighetsanpassat till 2010. Den lagen om att otillgänglighet ska vara diskriminering tillträdde år 2000. Allt utom K:märkta hus ska göras om eller ändras så att alla kan ha en möjlighet att komma in på samma villkor eller kunna delta i alla aktiviteter som kan tänkas finnas. Om jag kommer till ett ställe där det är otillgänglig så kommer jag i första hand ta kontakt med krogägaren eller den som äger byggnaden å se om han/hon skulle vara villig att ha ett samarbete för att kunna göra krogen/byggnaden tillgänglig till den mån man kan. Jag har många gånger hjälp olika ställen till att göra stället mer tillgängligt så att alla kan vara där på samma villkor Det är viktigt för mig. Annars diskrimernars vi med funktionshinder/funktinsnedsättning. Så finns det någon/några där ute som skulle vilja tillsammans med mig starta detta forumet så ta kontakt med mig. Ni behöver inte vara bosatta i Sthlm utan detta gäller alla i HELA Sverige. Ta då kontakt med mig på min mail.
Adressen är: Delfin_jojon@hotmail.com.

Dit kan du/ni höra av er om ni någon skulle vilja ge er ut på äventyr i Sthlm å kanske åka kommunalt eller lära dig åka kommunalt. Jag hjälper dig/er gärna med det. Det är ju bra om du/ni inte ger ut på egen hand FÖRSTA GÅNGEN du/ni ska åka kommunalt. Så hör av dig/er på min mail så kan vi nog fixa så vi kan ses. Jag hjälper också gärna till med att visa vilka krogar som är bra å är det någon som första gången går ut å känner att man behöver lite vägledning så gör jag gärna de också. Ta bara kontakt med mig i god tid. Jag ska nog också passa på att säga att jag kan kommunicera med både bliss & teckenspråk samt att jag är lärtlärd till att lära mig olika sätt att kommunicera på. Så om du/ni känner er osäker så har jag många kompisar som kommunicerar på massa olika sätt. Så att kunna förstå någon har jag inga problem med alls:)

Ja det var det hade jag att skriva om för denna gång. Nu hoppas jag kunna komma igång med bloggande igen efter detta långa uppehåll som varit. Men nu har jag tagit nya krafter å har dessutom massa nya saker att skriva om. Som inte bara handlar om mig själv. Men nu i första hand så ska jag ge mig ut på uppdrag att ta reda på hur egentligen tillgängligt det är runt om i Sthlm. Å finns det andra som vill hänga på så visst. Men det gäller att vi till stor del åker kommunalt å inte färdtjänst/rullstolstaxi.
FÖR NU ÄR DET VERKLIGEN DAGS FÖR OSS ATT VISA UTE I DET VERKLIGEN LIVET/SAMHÄLLET!!! Men jag hoppas nu att så många som möjligt nappar på min idé att starta ett forum. Men SJÄLVKLART kommer ALLA vara välkomma dit. Jag vill också passa på att säga att jag kommer ha mycket tid till att kunna åka runt å föreläsa på olika skolor, jobb m.m. nu i höst. Jag tycker det är viktigt att dela med mig av min kunskap om bland annat mitt egna funktionshinder men också hur det är att leva med ett funktionshinder/funktionsnedsättning. Så vet du/ni kanske någon bra skola, arbetsplats eller företag som gärna vill att jag kommer å föreläser så gör jag gärna det. Jag vill bara veta det senast 2 veckor innan besöket så jag kan planera lite. Annars får ni ha det så bra så hörs vi snart igen.
Nu kommer det inte gå så länge till nästa gång jag skriver blogg igen.

//Johanna den 2/8 -09

1 Comments:

  • At 11:26 AM, Anonymous Ingrid Käck said…

    Hejsan Johanna! Toppenbra skrivet och bra intiativ till att hjkälpa andra. Hoppas du får många med dig och även intreesen att höra dig föreläsa.
    Lycka till!

     

Post a Comment

<< Home