Lillsmurfen berättar

Tuesday, November 09, 2010

Teckenspråk och tvåspråkighet


Teckenspråk används av personer med dövhet eller hörselskada vid direkt kommunikation. Teckenspråket är nationellt och är därför unikt för varje land. Det

svenska teckenspråket erkändes som dövas första språk av riksdagen 1981. Vi tycker att alla barn med hörselskada tidigt ska utveckla både svenska och teckenspråk så att de senare i livet själva kan välja vilken typ av kommunikation de vill använda. Genom att vara tvåspråkig och ha tillgång till både svenska och teckenspråk ökar chansen för delaktighet i vardagens alla situationer.

Att utveckla ett språk vid tidig ålder sker omedvetet och automatiskt. Inlärning senare i livet kräver större ansträngning och motivation från individens sida. Det är inte heller självklart att nivån på språket blir lika hög som om barnet fått utveckla det från tidig ålder. Teckenspråk och svenska gynnar varandra och gör att språken blir rikare. Ju fler redskap för kommunikation - desto fler möjligheter att kommunicera.

Idag finns en förordning, TUFF, som ger föräldrar och syskon till ett barn med hörselskada rätt till teckenspråk. Denna förordning omfattar dock inte barnet med hörselskadan. UH tycker att detta är absurt och kräver en lagändring som ger barn med hörselskada rätt till teckenspråk.

Det är viktigt att ha ett livslångt perspektiv när det gäller barn med hörselskada. För att öka chansen till delaktighet i alla typer av situationer, nu och i framtiden, är rätten till tvåspråkighet avgörande.


Lär dig teckenspråk
Vill du lära dig teckenspråk? Många studieförbund erbjuder kurser, men du kan också studera teckenspråk på universitet eller folkhögskola. Det finns även sidor på nätet där du kan lära dig tecken och vardagsfraser.

Här kommer olika länkar du kan klicka in dig på om du vill lära dig teckenspråk

http://www.ur.se/Teckensprakswebben/Startsida/
http://www.vastanviksfhs.se/
http://www.ling.su.se/tsp/
http://glada.oru.se/studieinformation/kurs_lista.cgi?amnesgruppkod=045&lasar=2007/2008


0 Comments:

Post a Comment

<< Home