UH - Unga hörselskadade
Hej alla mina läsare!
Jag skulle vilja dela med mig av lite saker som jag tycker är aktuella i all högsta grad just nu när det är år 2010 & Sverige skulle bli ett tillgängligt land för alla. Jag är med i en förening som heter Unga hörselskadade. Det är en förening för personer med olika hörselnedsättningar. Vi jobbar bland annat för att alla ska ha rätt till teckenspråk i skolan till ex. Därför tänkte jag skriva upp lite saker som jag tycker ALLA borde ta del av. Dessa texter jag kommer skriva av är tagna ur broschyrer som vi i Unga hörselskadade har. Å är ni mer intresserade är ni välkomna att besöka vår hemsida http://www.uh.se/php/start/start.php för mer information.
Språkekvationen
Det är omöjligt att förutspå hur hörseln kommer att förändras eller hur mycket hörselteknik kan göra för individen i framtiden. Med teckenspråk garanteras ett barn med hörselskadad delaktighet i alla typer av situationer, oavsett om barnet befinner sig i simhallen under idrotten eller går på studiebesök i en bullrig miljö.
Barn med hörselskada som går i skolan med hörande kamrater bör få möjlighet till teckenspråksundervisning. Dessutom bör dessa elever ha möjlighet till återkommande besök på specialskolorna för att få stimulans i sitt teckenspråk.
Svenska + teckenspråk = delaktighet.
Så ser vår språkekvation ut.
En hörfin skillnad
Majoriteten av lärarna saknar kunskap för elever med funktionshinder ska vara delaktiga i undervisningen.
Lärarens attityd gentemot eleven med en hörselskada sätter ribban för de andra elevernas bemötande. Ju bättre koll läraren har, desto lättare blir det för eleven som går integrerad att umgås med sina klasskamrater. Det är också en förutsättning för att erbjuda eleven med hörselskada en likvärdig utbildning.
Bullerdämpande åtgärder är bra för gruppen som helhet. Att tala med ansiktet vänt mot klassen är en förutsättning för att eleven med hörselskada ska kunna höra.
Det är en hörfin skillnad mellan utankunskap & delaktighet - Inför en kurs i funktionshinderkunskap i lärarutbildningen!
En tolkningsfråga?
Bara vart tionde elev med hörselskada pluggar vidare på högskola efter gymnasiet. Hos de hörande eleverna är det hälften som väljer att läsa vidare efter studenten.
Många i vår målgrupp använder sig av teckenspråkstolk parallellt med hörseltekninska hjälpmedel. Teckenspråkstolkningen är en fördel exempelvis under gruparbeten då ljudmiljön ofta är rörig, men kan även vara ett sätt att till fullo tillgodogöra sig föreläsningarna. Idag saknar studenter med hörselskada rätt till tolk på KY-utbildningar, komvux, privata utbildningar & vid studier på folkhögskola. Det gör att många utbildningar är stängda för oss.
Vi måste ha rätt att välja den utbildning vi vill.
DET ÄR INTE EN TOLKNINGSFRÅGA!
UNGA HÖRSELSKADADE
UH:s vision är ett tillgängligt samhälle där barn och Unga med hörselskada är delaktiga, självständiga och utvecklas på lika villkor.
En förutsättning för att vår vision ska bli verklighet är en likvärdig skola. Du kan läsa mer på www.uh.se/skolsajten.
UG finns för dig som är mellan 0-30 år och har en hörselskada. UH fungerar som en mötesplats, en informationsbank och en plattform för att påverka politiker och beslutsfattare i frågor som rör oss.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home