Lillsmurfen berättar

Tuesday, September 14, 2010


Hej alla mina bloggvänner!

Äntligen är jag tillbaka till bloggvärlden igen:D Nu ska ni få höra...

Jag har flyttat från Stockholm, jag bor nu mera på Västanviks folkhögskola strax utanför Leksand i Dalarna. Jag flyttade hit den 29 augusti & började plugga här den 30 augusti. Det har snart gått 3 veckor vilket känns helt overkligt. Jag kan knappt tro det än, jag har både lämnat familj & vänner kvar i storstan för att flytta ut på landet för att börja plugga. Finns det någon mer galen människa än jag som gör sådant? Nej jag skulle inte tro det, men sagt & gjort det är precis vad som har hänt. Jag flyttade hit för att utveckla mitt teckenspråk samt läsa upp några få ämnen som inte är klara från tidigare studier. Jag trivdes jättebra redan första skoldagen. Jag kände mig liksom hemma i den teckenspråkiga miljön. Här slipper jag avläsa allt som sägs om det är så att jag inte hör. Här pratar precis alla teckenspråk med varandra. Det är så otroligt skönt tycker jag. Då slipper man oroa sig för att man missar något viktigt. Jag kan vara mycket mer avslappnad här än vad jag är hemma. Hemma känner jag en otrygghet eftersom inte många kan teckenspråk & jag då måste avläsa allt som sägs. Mina vänner hemma vill lära sig teckenspråk men samtidigt vill dom att jag ska ha ett talat språk som första språk. Jag har inte det & det kommer jag aldrig att ha. Teckenspråket är & förblir mitt första språk jag pratar. Men på Vv så pratar alla teckenspråk så det är nästan konstigare här om någon talar talat språk istället för teckenspråk. Till & med tolkeleverna på tolk linjen tecknar alltid. I alla fall tolk 2, tolk 3 & tolk 4 som kan teckenspråk flytande. Tolk 1:an ska lära sig teckenspråk för att sedan kunna prata flytande teckenspråk med de döva & HSK-eleverna på skolan. HSK står för hörselskade.

Ja det var väl det stora som har hänt den sista tiden för mig:) Jag har självklart fått lära känna massa nya trevliga människor här på skolan också. Det är roligt tycker jag, jag fungerar hittills jättebra med de flesta. jag är sån som person, jag fungerar med alla. Det ska nog vara mycket till att jag inte ska gå ihop med de flesta. jag är så social själv plus att jag är lätt att vara med. Därför lär jag känna nya människor snabbt.

Nu måste jag börja avsluta min blogg. Ikväll har jag lite att göra. Å snart har jag assistentbyte så jag måste rapportera över till den som kommer nu kl. 16.00.

Ha det så bra så hörs vi snart igen....

//Johanna

1 Comments:

  • At 1:11 PM, Anonymous Zandra said…

    Råkade hitta ditt inlägg och den var väldigt rolig att läsa. :) Jag är själv intresserad av teckenspråk och skulle gärna gå på Vv, men har ej råd med det just nu tyvärr. :(

    Men ska leta efter någon kort kurs som ej kostar så mycket och gå igen (har gått för två år sen, men när jag ej har kompisar som har hörselnedsättning eller är döva så använder jag mej tyvärr inte av teckenspråk, men försöker nu hitta kompisar som använder sej av teckenspråk.

    Så du får mer än gärna skriva till mej (om du så klart vill): zandrak83@gmail.com

     

Post a Comment

<< Home