Lillsmurfen berättar

Friday, November 26, 2010

Teckenspråks helg på Västanvik första dagen

Hej bloggen! Jaha då var teckenspråks helgen igång på Västanviks folkhögskola för Unga hörselskade. Första kvällen är avklarad & det har varit många trevliga samtal:-) Helgen började med en middag som bestod av pizza. Vi alla deltagare plus ledarna gick till skolans matsal för avnjuta en god middag. Jag personligen tyckte pizzan var sådär. Men de flesta verkade tycka om middagen i alla fall. Sen skulle vi kl. 19 samlas i skolans aula för att få lite praktisk information som gällde inför helgen. Sen togs det också upp om viktiga allergier som några av deltagarna plus ledare har. Det togs även upp regler som gäller. Efter det blev det lite gemensamma lekar för att lära känna varandra lite & för att ha trevligt. Det var roligt tycker jag. Lekarna var bra anpassade även till mig plus en tjej till som sitter i rullstol. Efter lekarna så blev det dags för kvällsfika i röda havet. Men som oftast så hade skolan glömt att fixa fika till oss så ledaren Heléne fick åka in till stan & handla kvällsfika till oss. Hon passade även på att hämta 3 deltagare till som kom senare än oss andra. Vi andra fick sitta i röda havet & umgås under tiden det handlades & hämtades. Det blev trevliga samtal bland deltagarna. Tyvärr tycker väl jag att kommunikationen var väl inte helt 100% bra. Det fungerade bra när tolkarna fanns på plats. Men när dom slutade så blev det lite jobbigare. Vi som då använder tolk fick istället avläsa de andra som pratade. Det tycker i alla fall jag. Det är nog orsak väldigt många deltagare som är med under helgen kan inget teckenspråk alls eller väldigt lite. Det är ju därför dom är här för att lära sig teckenspråk:-D. Vi ska läsa teckenspråk hela helgen. Men lektionerna körs inte igång förrän imorgon bitti kl. 08.30. Vi har 2 lärare från Västanvik som ska undervisa oss. Ja sen när klockan började närma sig 23 så gick folk & la sig. Många var trötta efter resan hit. Vilket jag kan förstå. Det är bara jag som är deltagare som redan bor & pluggar på Västanvik. Men nu ser jag att klockan börjar ticka iväg. Dags att avsluta bloggen & säga godnatt. Ha det så bra tills imorgon då jag uppdaterar om dagen som varit i bloggen igen. // Johanna

0 Comments:

Post a Comment

<< Home