Lillsmurfen berättar

Monday, January 26, 2009

En insändare till webbtidningen Insikten


Har flyttat tillbaka till sthlm


Hej igen alla på Skärholmen! Det var ett tag sen jag hörde av mig till er. Ber om ursäkt för det. Men det är mycket som har hänt de sista månaderna i mitt liv. Ja så sant som det är sagt: - Jag Johanna har hoppat av skolan! Det var nog många som inte tror det är sant men det är det. Det visade sig att jag var mer skoltrött än vad jag trott att jag var. Jag trodde innerst inne att jag skulle klara av att gå på Ädelfors folkhögskola i 2 år som det var planerat, men där hade jag tydligen fel. Jag orkade bara 3 terminer. Så jag har visserligen gått mer än hälften av tiden och många hoppades nog att jag skulle klara av hela. Men det gjorde jag tyvärr inte. Jag gjorde mitt val i början av oktober förra året att skrev på en ansökan om att hoppa av skolan då. Jag klarade helt enkelt inte av att sitta vid en skolbänk en längre tid. Jag hade innan jag slutade skolan gått i skola i 15 år i streck utan paus. Så jag tyckte nu att det var hög tid för mig att göra något annat med mitt liv. Den 17 december förra året var det då dags för mig att ta ett farväl av skolan och kamraterna nere i Småland och flytta hem till Stockholm. Men min tid där nere har inte varit helt förgäves, jag har lärt mig en massa nytt om både mig som person och om samhället och andra människor. Jag ångrar inte att jag sökte dit. Utan jag tycker det har varit en enorm upplevelse att få plugga långt ifrån familj, släkt och vänner och dessutom bo på internat. Alltså bo på skolan där man pluggar, det hade jag aldrig gjort innan så det var nytt för mig. Så om ni har tankar på att ev. börja plugga på folkhögskola så ska ni verkligen ta chansen och göra det. Att plugga på folkhögskola är helt annat än att plugga på gymnasiet även om man pluggar på gymnasienivå som jag gjorde när jag gick på folkhögskola. Däremot skulle jag tyvärr kanske inte rekomendera er att plugga just på Ädelfors folkhögskola. Det är inget fel på utbildningen, det är inte därför ni inte ska plugga där. Utan däremot får man INTE sjukgymnastik eller arbetstarapi om man inte betalar det själv eller att kommunen gör det. Ädelfors folkhögskola är en privat skola och ägs då inte av kommunen utan av arbetarrörelsen och det har sina för och nackdelar. Så innan ni väljer den skolan om ni har tänkt de så kolla vad som gäller, det gäller även om du/ni vill ha personlig assistent. Du/Ni får nämligen inte ha en assistent utifrån på skolan utan du måste ha en från skolan som isåna fall jobbar med dig/er. Detta gäller oavsett under skoltid eller fritid. Reglerna är såna där och det tycker jag är synd, för många av assistenterna är inte direkt jätteunga som jobbar där. Jag hoppas det kommer bli ändring på det men vad jag vet nu så jobbar fortfarande de som jobbade när jag gick där kvar. Så är du i behov av assistent hjälp beroende på hur mycket så ta kontakt med skolan och hör vad som gäller innan du söker dit. Detta är ett råd jag ger dig/er som vill läsa vidare. Det var många som inte fick sjukgymnastik pga. att man var tvungen att betala för träningen själv. Det inne fattar mig själv också. Men för övrigt tyckte jag skolan var okej. Låg kanske lite långt ut på landet men det är mysigt de med. Man vande sig att närmaste stad eller "håla" var Vetlanda och att det låg/ligger 8 km från Holsbybrunn som samhället heter där skolan ligger. Men om ni har några funderingar eller frågor kring skolan, dess utbildningar m.m. Så kan ni alltid kontakta mig. Jag nås bäst på mailen. Då är adressen: Delfin_jojon@hotmail.com eller så går ni helt enkelt in på http://www.adelfors.nu/ och letar er vidare efter informationen ni söker. På skolans hemsida står det också vem ni ska kontakta om ni vill komma på besök och se på skolan eller om ni bara vill ringa och prata med någon om utbildningarna som finns där. Det var väl allt ni behövde veta om Ädelfors folkhögskola. Jag kan i alla fall berätta att jag är mycket nöjd med mitt val att hoppa av skolan. Så nu på dagarna är jag bara hemma och glider mest. Hade inte tänkt söka till någon ny skola förrän i höst igen. I höst tar jag upp mina studier igen, men nu till våren tänkte jag istället ta hand om min kropp, söka jobb som volentär och träna en hel del. Har börjat simma i Nacka HI så det gör jag 2 gånger/veckan och sen på tisdagar tränar jag 2 timmar på P.U.F.F.A. Så vissa dagar i veckan är jag fullbokad. Men jag lovar också att jag ska försöka ta mig tid och komma å hälsa på er. Redan nästa måndag då det är den 2/2 -09 tänkte jag komma förbi och heja:) Hoppas det passar er:) Om inte ta kontakt med mig snarast via min mail.


Ha det ni så bra nu allihopa så hörs å ses vi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home