Lillsmurfen berättar

Tuesday, February 10, 2009

Öppet brev till SJ


Är tiden inte viktig?


SJ har sedan oktober 2008 haft problem med de hissar som finns till x2000 tågen. Dessa har varit ur funktion sedan Oktober 2008. SJ har nu meddelat att under april 2009 kommer dessa hissar vara åtgärdade.

Detta innebär att jag och andra personer med rörelsehinder, som använder rullstol, inte kommer att kunna åka x2000 fram till april 2009! I april 2009 har detta varit ett problem i ett halvår. Är detta ett för tidigt aprilskämt? I så fall ett mycket dåligt skämt. Jag är språkrör för Förbundet Unga Rörelsehindrade och ser detta som ett hån mot mig och våra medlemmar.

Jag känner en stark frustration inom mig över hur SJ behandlar denna fråga. SJ ger mig en känsla av att personer med nedsatt rörelseförmåga är andra klassens medborgare.

Om det hade varit ett fel på dörrarna till x2000, hade man då ställt in alla tåg i ett halvår? Nej, om det drabbat alla resenärer skulle SJ åtgärdat felet på mindre än en vecka. Om x2000 skulle neka alla passagerare att resa, skulle det uppstå massprotester. Men vad är det som gör personer som använder rullstol inte anses lika viktiga? Ska inte alla i ett samhälle få möjlighet att resa under lika möjligheter? Vilket århundrade lever vi i?


Tror inte SJ att personer som är rullstolsburna har behov av att passa tider?

Är inte vår tid lika viktig som alla andras?

Ska inte personer som är beroende av sin rullstol kunna resa miljövänligt?

Personer som vill göra en resa till Göteborg på under 3 timmar tvingas nu flyga.

Skall inte alla ha ett aktivt val om man vill flyga eller åka tåg?

Skall man behöva känna sig som en "miljöskurk" bara för att SJ inte kan sköta sitt jobb?

Förbundet Unga Rörelsehindrade kräver att SJ ska åtgärda detta problem snarast, utan särlösningar.

Förbundet Unga Rörelsehindrade
Daniel Pollak
Språkrör
daniel@ungarorelsehindrade.se

0 Comments:

Post a Comment

<< Home