Lillsmurfen berättar

Monday, May 24, 2010



















Hej allihopa!

Nu är det dags för den årliga tillgänglighets marschen som går av stapeln nu på lördag kl. 14.00 från Humlegården.
Jag ska gå på marschen & representera både Unga hörselskadade & Unga rörelsehindrade som jag sitter som ledamot i Förbundstyrelsen i Stockholm.
Jag har redan lagt in all offentlig information ni behöver veta gällande marschen nu på lördag den 29 maj kl. 14.00. Men jag ville passa på att rikta denna information till er som inte har någon att gå med, men som gärna skulle vilja gå marschen. Du/ni får jättegärna hacka på mig och gå den tillsammans med mig.
Jag kommer finnas på plats i Humlegården redan kl. 12.30. Det kan vara svårt redan nu att bestämma exakt vart jag kommer stå & invänta alla som vill gå. Det bästa är om du kommer dit, leter upp en tjej som sitter i elrullstol (permobil) och som är glad & taggad inför marschen.
Då har du/ni nog hittat rätt person:D Jag kommer ha med mig några kompisar som också vill gå marschen med mig. Så jag kommer säkert sitta vid ett stort gäng ungdomar. Det är bara att komma fram till oss & hacka sedan på när marschen börjar.

Jag tänkte också passa på att ge dig som ska gå marschen några bra tips.

Är du till ex. är döv, hörselskadad eller har hörapparat & har behov av teckenspråkstolk så kommer hela marschens alla slagord att tolkas samt allt som säg innan, under & efter marschen vid målgång där det kommer allt hållas tal m.m. Tolken kommer stå på ledbilen som åker längst fram på marschens tåg. Så jag rekommenderar er att gå allra längst fram så ni kan se tolken teckna. Jag själv är gravt hörselskadad och behöver själv använda mig av tolk, därför kommer jag vara bland dom som går längst fram. Detta innebär också att ni som INTE är i behov av teckenspråkstolk får låta de som är de gå före er i marschledet. Om jag minns rätt kommer man också max få gå 4 stycken brevid varandra. Det innebär att alla kan inte gå på ett led på bredden utan max 4 rullstolar/personer på rad bredvid varandra. Har du assistent ska självklart din assistent få gå brevid dig eller bakom om nu han/hon behöver köra din rullstol.

Är det jättefint väder och varmt den dagen så bör du ha med dig en vattenflaska med vatten eller annan dricka i. Det kan vara väldigt bra att fylla på vätskeförådet under marschen. Regnkläder är också att rekommendera om det nu skulle regna eller börja regna. Jag kommer gå tillgänglighets marschen oavsett vilket väder det än är. Det finns som saktr inget dåligt väder, bara dåliga kläder!

Detta var bara några tips jag ville ge er inför tillgänglighets marschen. Är det något annat du undrar över kan du alltid gå in på http://www.marschen.se/ för mer information. Det går också lika bra att maila mig på delfin.jojon@hotmail.com så ska jag försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

Annars hoppas jag så många som möjligt kommer & går tillgänglighets mraschen med mig å alla andra som ska gå den. Ju fler vi är detsto bättre är det!!!

Med vänliga hälsningar Johanna

0 Comments:

Post a Comment

<< Home