Lillsmurfen berättar

Sunday, March 11, 2012


Hej bloggen!

Tänk att jag alltid ska få motivation och energi att blogga mitt i natten, ja får det jämt mitt i natten också.
Dessutom alltid när jag egentligen borde lägga mig tidigt för att jag har något jag måste göra dagen efter.
Jag satt precis och läste 2 bloggar som jag följer ganska intensivt om jag får säga så. Jag älskar att läsa andras bloggar och få ta del av många människors olika liv. Det finns en blogg som intresserar mig mest. Det är mycket för att hon som bloggar i bloggen är själv rörelsehindrad vilket gör att jag känner igen mycket. Hon är dessutom en av mina idoler. Hon har ett gravt rörelsehinder men trots sitt rörelsehinder så har hon 2 underbara "friska" barn. Ja hon är verkligen en idol för mig. Jag har många gånger funderat på att skaffa barn. Men så har jag också tänkt om det verkligen är möjligt. Med mitt funktionshinder som jag har. Kan jag få barn? Skulle min kropp klara av det? Ja tankarna är många. Men så läser jag hennes blogg och inser att kan hon så kan jag. Det är i alla fall värt ett försök. I värsta fall så finns annars provrörsbefruktning att ta till. Men att få barn på naturlig väg är ju min högsta önskan. Jag blir så inspirerad av hennes blogg och all hennes positiva inställning hon har till livet som funktionshindrad. Bloggen heter Ninnis andra hem. Ni kan läsa den på: http://www.ninnies.se/
Den är helt klart värd att läsa. Man får också följa henne i vardagen och hur det funkar att leva i ett familjeliv och samtidigt ha personlig assistans dygnet runt. Jag har ju personlig assistans dygnet och för mig fungerar det jättebra. Men det är dessto svårare för familjen att acceptera det. Min pappa har fått gjort det då jag är sambo med honom och han dessutom jobbar natt med mig. Det för att han ska slippa ha någon annan sovande här så har han tagit nätter och de andra som är anställda tar dagar/kvällar. Men pappa jobbar inte alla nätterna i veckan. Han jobbar 4 av 7 nätter och de andra tar de resterande 3 nätterna och jobbar. Just nu då jag bor hemma så tycker jag det fungerar så att pappa (eller någon i familjen) jobbar. Men när jag flyttar hemifrån så då vill jag inte ha familjen jobbande hos mig. Dom kan vara vikarier om någon blir sjuk och jag behöver ett akut inhopp. Då kan familjen ställa upp. Men annars så vill jag att familjen är familjen. Förstår ni hur jag menar? Alla som har persomlig assistans dygnet runt förstår säkert.

I alla fall så springer klockan iväg. Nu är det hög tid för mig sova. Jag som ska göra något så roligt som tvätta imorgon bitti. Ja ibland måste man göra sånt som är mindre roligt att göra. Ja annars ska jag gå en promis med Silja imorgon. Har henne hemma pga. att pappa ska på utbildning med jobbet. Då får Sille Dillen vara hemma med lillmatte och mysa istället.

Ha det nu så bra tills nästa gång vi hörs!

Lev väl!

//J

0 Comments:

Post a Comment

<< Home