Lillsmurfen berättar

Sunday, December 21, 2008

Varför händer detta nu?


Så var helgen över och det närmar sig jul. Nu har jag varit hemma i sthlm i 5 dagar och det känns underbart att vara tillbaka. Trots det jobbiga beskedet jag fick av min pappa i onsdags. Min mormor är svårt sjuk och ligger just nu på sjukhus men får förhoppningsvis komma hem på tisdag Ir i värsta fall på julafton (onsdag). Det var det värsta beskedet jag någonsin fått efter att jag fick veta att min bästa kompis avlidit. Men mormor är både stark och envis så hon ger inte upp så lätt. Inte vi heller. Just nu tar vi en dag i taget och bara ser ljust på framtiden även om vi vet att det när som helst kan hända att hon inte finns hos oss mera. Men en så länge har hon inte tänkt lämna oss och inte vi henne heller. Nu fokuserar vi på att hon får komma hem och fira jul hemma. För att fira jul på sjukhus är ingen höjdare. Jag var nära på att få göra det för några år sen då jag drabbades av hjärnblödningar. Men de har försvunnit och idag mår jag bra. Så en stor sorg har drabbat min familj men tillsammans ska vi klara det. Alla får hjälpas åt och stötta varandra. Så imorgon åker jag och min lillesyrra upp till morfar i Hälsingland. Jag ska fira jul med mammas släkt i år är det tänkt. Oturligt nog så har ju detta hänt att mormor är sjuk så denna jul kommer inte bli den samme som förut, men vad gör det. Det viktigaste är att vi är med nära och kära och det ska jag vara under julhelgen. Men nu måste vi tänka framåt och inte bakåt. Mormor vill inte att vi ska stanna upp våra liv bara för att hon är sjuk. Hennes högsta önskan är ju att hennes barn och barnbarn har det så bar som möjligt. Så vi måste ju visa oss starka inför henne. Det kan vara svårt att visa sig stark när något sånt här drabbar ens familj men man måste försöka att vara de ändå. Både för ens egen skull och den sjukes skull. Nu åker jag till morfar imorgon fast jag egentligen inte vill. Jag vill hellre vara hemma och vara med mormor. Hon och jag står varandra väldigt nära. Även om vi har haft våra jobbiga stunder så har ändå den mesta tiden varit underbar. Jag har så många bra minnen av oss 2 tillsammans, Skulle hon någon dag inte finnas här längre så kommer jag inte sörja henne utan jag vill då minnas henne som den underbara människa, mamma och mormor hon är och kommer att vara nu och för alltid. Så detta inlägg blir nog mitt sista på ett par dagar. Kan inte lova att jag har tillgång till internet när jag är hos morfar. Men har jag det så ska jag lägga in bilder och skriva i min blogg. Men nu vill jag önska er alla en riktigt GOD JUL så hörs vi.

Massa kramar från Johanna

0 Comments:

Post a Comment

<< Home