Lillsmurfen berättar

Thursday, January 19, 2006

Hur faan ska jag ta mig ut ur lokalen?

Tjoo allihopa!
Idag är det torsdagen den 19/1 -06 och klockan är 09.26.
Branlarmet gick igång tisdagen den 17/1-06.
Just nu sitter jag på datalektionen och skriver i min blogg.
Jag tänkte berätta om vad jag och alla mina innebandy kompisar utsattes för i tisdags då ett brandlarm utlöstes när jag spelade innebandy i Skärholmshallen.
Det hände något i killarna bastu i simhallem som finns där som utlöste brandlarmet och som gjorde att jag och många andra var tvungen att utrymma lokalen inom snarast tid.
Jag och några av mina andra innebandykompisar som tränar tillsammans 1 gång/veckan hade presic börjat med uppvärmning när vi var tvungna att bryta den mitt i.
Brandlarmet började tjuta och vi var tvungna att söka upp närmaste nödutgång och ta oss ut.
Jag var den första som var på plats vid nödutgången och försökte öppna dörren som olyckligt viss var larmad, så när jag tryckte på dörren och den gick upp så började larmet att tjuta förfärligt mycket.
Presic när jag skulle köra ut genom dörren så stoppades jag med en väldans inbromsning.
Den var umgefär 60-70 cm hög kant ner till trottaren nedanför.
Då sa jag till dom andra kompisarna som presic hade kommit till dörren och skulle ut.
- Hur faan ska jag ta mig ut från lokalen?
- Jag kan inte flyga!
Då sa våran innebandy tränare att jag hjälper er ut så var bara lugna detta kommer att gå bra.
Men jag var den enda som olyckligt viss satt i elrullstol och dem andra satt i manuella rullstolar så dom hade inga problem att ta sig ner för kanten.
När Carina som var vår tränare hade börjat hjälpa dom andra ut sa hon till Clara.
- Gå och hämta hjälp på habben. Johanna måste ju ha en rullstol eftersom vi inte får ut hennes permobil.
Clara som då redan var ute rullade iväg till habben och hämtade hjälp medans vi andra försökte ta oss ut på bästa möjliga sätt.
Till sist var alla utom jag ute ur lokalen och Carina frågade mig.
- Vad är det du behöver för att komma ut?
Då sa jag:
- Det enda jag skulle behöva är en manuell rullstol.
Då sprang Carin in i idrottshallen och hämtade en rullstol som jag skulle kunna få låna tills allt var över.
Hon tog ut den genom dörren och sen hjälpte hon mig i den.
Sen sa hon:
- Nu åker vi till habben och möter alla andra där.
På vägen till habben möte jag och Carina Linda som hade presic fått veta att brandlarmet gick och att vi behövde hjälp så hon kom springade men stannade lika snabbt när hon såg att jag var på väg och när Carina sa att alla var ute så det är lugnt.
När vi kom till habben så satt alla där och väntade på att jag skulle komma dit.
Då började alla att skratta för det såg ju helt galet ut med korta mig i en för stor rullstol.
Men va faan gör man när man inte kan få ut sin egen rullstol ur lokalen.
Carina gick tillbaka till idrottshallen för att se vart det brann och då sa dom.
Det är lugnt nu ni kan återgå till det ni höll på med.
Carina kom tillbaka och sa att allt var över så vi kunde äntligen åka tillbaka och spela innebandy.
Den som var mest glad var nog jag eftersom jag ville tillbaka till min elrullstol igen.
Men på vägen tillbaka till sporthallen så stannade vi till vid receptionen för jag ville tala om för dom att dom måste fixa ramper till nödutgångarna uppe i idrottshallarna.
Annars kommer vi som sitter i elrullstolar inte ut om det nu skulle brinna på allvarligt igen.
Det är ju inte klokt att man ska behöva lämna elrullstolen i lokalen bara för att det brinner när dom som jobbar i Skärholmshallen har sagt att brandvägarna ska vara ut mot marknivå.
Men inte faan var det marknivå utanför brandörren vi gick ut i.
Så gick det till när ett brandlarm går i gång mitt under en innebandyträning.
Hoppas det är många som tycker det är dåligt att det inte fanns bättre nödutgångar ut.
Om ni vill disskutera något om brandsäkerhet och hur pass bra är det i dem flesta lokarerna för funktionshindrade att ta sig ut ur byggnaden.
Hör gärna av er på mailen till mig.
Vi hörs hoppas jag.
Med vänliga hälsningar Johanna

2 Comments:

  • At 3:05 AM, Blogger Malin said…

    Hej. Kul att du tittade in hos mig.
    Vad dåligt att inte kunna ta sig ut som man är. Det gör ju en orolig om det skulle va allvar någon gång...
    Vad jag förstår på det du skriver så kan du säkert få till stånd en förändring...
    Kämpa på.....
    Kram Malin

     
  • At 12:58 AM, Anonymous Anonymous said…

    kommer du ihåg när vi åkte taxi och jag tryckte ut rumpan och du titta ut samtidigt och folk utanför trodde vi var tvillingar. det var tider det.

     

Post a Comment

<< Home