Lillsmurfen berättar

Sunday, August 31, 2008

Visst kan funktionshindrade också ut och festa?


Hej alla mina jordevänner!

Söndagen den 31/8 -08 klockan 18.40 på kvällen. Idag tänkte jag ta upp en fråga som jag tror många ställer sig själva. Kan funktionshindrade vara ute och festa? Ja det kan dom. Varför skulle dom inte kunna de? Jag är själv funktionshindrad och sitter i rullstol och har själv varit ute på krogen ett antal gånger. Både i sthlm och här i Småland där jag bor just nu. Varför skulle egentligen inte vi kunna gå ut på krogen som alla andra? Det är många som kommer fram till mig när jag är ute och frågar om jag kan festa och dricka alkohol. Ja varför skulle jag inte de, säger jag då. Det har ju inte med mitt funktionshinder att göra om jag kan dricka eller inte. Utan det har ju med om jag vill det eller inte. Det är en helt annan sak. Jag är nog en av få funktionshindrade som vågar vara ute i samhället och festa på vilken krog som helst. Det enda som kan hindra mig från att komma in på visa krogar är min ålder. Jag är bara 21 och i sthlm har det flesta krogar 23 i ålder för att komma in. Men annars finns det egentligen inte något som hinder som hindrar mig och alla andra att komma ut och festa trots att vi sitter i rullstol. Det handlar bara om man vågar och vill. Visst ibland kommer man till en krog som har trappor upp men då får men helt enkelt fråga om det finns en bakväg eller om vakterna kan hjälpa en upp. Det är deras skyldighet att hjälpa till. Innan 2010 ska de flesta krogar och resturanger vara tillgängliga för funktionshindrade runt om i Sverige men framför allt i sthlm. Det innebär annars att kommer vi till en krog som inte har uppnått kraven så kan man stämma krogen och dens ägare. Det är en lag som tillträde år 2000. Så nu vet ni de om ni inget visste. Därför försöker jag uppmuntra alla som är funktionshindrade eller som sitter i rullstol av en annan anledning att våga komma ut och festa. Ni ska vara precis som vem annan och ni har lika mycket rätt att komma ut och ha roligt ni med. Skulle det vara så att ni inte vågar eller inte vet hur ni ska göra eller så om ni ska ut. Ta då kontakt med mig så hjälper jag gärna till. Jag kan till och med följa med ut en kväll för att visa att alla kan vara ute. Maila mig gärna på: Delfin_jojon@hotmail.com och har ni andra frågor så hör av er. Jag hjälper gärna till att göra ert liv mer aktivare och friare. MEN VÅGA VISA ER UTE, NI HAR LIKA MYCKET RÄTT ATT VARA UTE SOM ALLA ANDRA! KOM IHÅG DE!!!

Detta jag skrivit om hoppas jag kommer upp i diskution bland er som läser min blogg och jag hoppas att ni kan ta upp ämnet hemma eller i skolan. Det är ett ämne som är ytterst akuellt just nu. Ha det så bra nu så hoppas jag ser er på krogen någon dag:D

Med vänliga hälsningar Johanna

0 Comments:

Post a Comment

<< Home