Lillsmurfen berättar

Monday, December 29, 2008

En uppmaning inför nyårsfirandet


En uppmaning till er alla inför det stundande nyårsfirandet som kommer den 31/12 -08 – 1/1 -09. Ni vet att i samband med nyårsfirande så brukar det bli kanske mycket drickande av alkohol både av unga som gamla. Därför skriver jag detta blogginlägg för att uppmana alla där ute att vara försiktiga med drickandet och speciellt om ni sedan vid 12 slaget ska skjuta raketter. Jag läste en artikel i metro idag som faktiskt skrämde mig lite.

Detta stod i en annons i Metro idag:

”Varje år skadar sig 400 – 500 personer av fyrverkerier. Den vanligaste orsaken är att man går fram till en fyrverkeripjäs som inte verkat fungera men som plötsligt tänder. ”

Enligt lag är det förbjudet att använda fyrverkerier om man är under 18 år.
Här kommer ett oroväckande besked på en undersökning som försäkringsbolaget If har gjort.

Så många ska dricka sig berusade på nyår:

Totalt: 49 procent Flickor: 43 procent Pojkar: 56 procent

Av dem som ska dricka sig berusade ska så många också skjuta raketer:

Totalt: 57 procent Flickor: 47 procent Pojkar: 69 procent

Är detta inte ett skrämmande besked. Därför uppmanar jag er att prata med era barn innan.
Bjud dem inte på alkohol om dem inte är över 18 år och är dem över dem så ge dem måttligt med alkohol.
Det är mitt bästa tips till alla föräldrar men också till er som ska festa på nyår.
Man kan ha lika kul utan att behöva supa sig full för att kunna festa gärnet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home