Lillsmurfen berättar

Tuesday, September 09, 2008

Helt ärligt, vilken skitskola det är!


Hej hopp!

Tisdagen den 9/9 -08 klockan 15.47 på eftermiddagen.

Idag tänkte jag skriva om ett ämne som upprör mig och många andra. Vad är det som säger att människor med funktionshinder inte får anställa eller ha de assistenter de vill. Det finns en lag som säger att vi med funktionshinder (jag talar för oss alla) att vi får anställa den/de assistenter vi vill bara vi har rätt till LSS lagen som finns. LSS står för "lag om särskilld service" vilket betyder att vi med särskillda behov får hjälp i form av till ex. boende, kortishem, assistent m.m. Jag går på Ädelfors folkhögskola i Småland och pluggar på Allmän Linje. På den här skolan finns det assistenter som är anställda av skolan och som jobbar med elever som behöver extra hjälp under skoltid, fritid och i sitt boende. Men så finns det en j***a policy som säger att elever på den här skolan som behöver assistent bara få ha assistenter från skolan. Det innebär att man inte få ha sina egna assistenter som är anställda av sin kommun där man är ifrån. Vad händer om det till ex. skulle komma hit en elev som är gravt handikappad och behöver sån invecklad hjälp som bara personer som har jobbat med den eller som jobbar med den kan. Jo detta händer... Eleven nekas att få gå på Ädelfors folkhögskola om den inte kan ha assistenterna som finns på skolan till sin förfogenhet. Är det rätt tycker du/ni? Nä för då får den ju inte plugga vart den vill. Varför jag nämner Ädelfors folkhögskola är för att jag själv går där och blir själv drabbad av den här j***a policyn som finns här. Jag har inte ens läst eller sett den med egna ögon så jag tror inte den finns om jag ska vara ärlig. Jag är så himla upprörd att dom har rätt att göra så här mot oss som är funktionshindrade. Jag tar tillbaka allt bra jag har sagt om den här skolan. Det är inte mer än rätt att jag ska tala om att den här skolan är SKIT. Funderar faktiskt på att sluta här för gott. Det är ju massa skitregler som finns på den här skolan. Sen kan inte skolan skilja på fritid och skoltid. Vad jag gör på min skoltid, det har skolan med att göra. Men vad jag gör på min fritid, det har skolan INTE ETT SKIT MED ATT GÖRA. Så därför tycker jag denna skola bara är skit. Ingenting funkar ju här. Jag tar ett ex till vad som säg finnas här på skolan. Jo när jag ansökte hit våren -07 så stod det i ansökningspappren att träning skulle ingå i schemat under skoltid. Det var ingen som berättade att man var tvungen att betala för att få sjukgymnastik och träning under skoltid. Utan det stod bara, träning ingår i schemat om du är funktionshindrad och behöver de. Så eftersom jag trodde träningen ingick så ville jag gå här, men nu är inte fallet å. Träning ingår bara OM DU SJÄLV SOM ELEV BETALAR FÖR DEN. Vad är det för j***a regel de också. Ändra då i pappren tycker jag. Jag är så upprörd så jag håller på och kokar över. De här skulle vara en bra skola men se så fel jag hade. Så därför säger jag detta nu. DU SOM ÄR FUNKTIONSHINDRAD OCH BEHÖVER HA DIN TRÄNING SAMT VILL HA DINA EGNA ASSISTENTER PÅ DIN FRITID! BÖRJA INTE PÅ ÄDELFORS FOLKHÖGSKOLA I SMÅLAND. http://www.adelfors.nu/ är hemsidan ifall du undrar vad det är för skola jag skriver om. Jag kommer att kämpa vidare för andra men för min del är nog skol livet över här snart. Jag ska prata med min mamma om det. Det finns också en nackdel till här, assistenterna på skolan gör inet heller ett superbra jobb. Dom lägger i sig en massa i elevernas liv lite väl mycket tycker jag. Till er vill jag bara säga. SKÖT ERT SÅ SKÖTER VI VÅRT!!! Vi elever gör va f*n vi vill med våra liv även när vi är här på skolan. Visst vi ska följa vissa regler men ibland är det verkligen överdrivna regler här. FÖR F*N VI ÄR INTE SMÅBARN. Hade vi varit det hade vi inte gått här. Jag kommer nog att packa
min väska och dra hem till sthlm snart igen. Då kommer denna skola förlora en del pengar men det är bara rätt åt dem. Om ni tycker något om det jag har skrivit om så får ni gärna kontakta mig. Jag nås bäst på: Delfin_jojon@hotmail.com Jag blir glad för allt stöd och alla kommentarer jag kan få. Skolorna ska inte få göra så här. Jag tror inte heller det är lagligt att man får neka elever att börja på en skolan pga sitt funktionshinder. Men jag vet inte så därför skriver jag inte så mycket om det. Men nu har jag lättat på mitt hjärta så nu känns allt lite bättre, men jag lovar fajten är INTE ÖVER än....
Take care.....
Mvh Johanna

2 Comments:

  • At 9:38 AM, Anonymous Anonymous said…

    HEJ!
    Jag förstår att du är upprörd. Jag håller med dig om att man skall skriva att saker och ting kostar. Det är nog ganska vanligt att man får betala för sin sjukgympa på folkhögskolor, för dom får ingen ersättning för detta.
    Tråkigt att du int efår välja assistent på fritiden. Keep going.
    /Marika

     
  • At 11:00 PM, Blogger mangan/caveman said…

    ja den skolan vara bara skit o då menar jag skit tacka fan för o gå där borde fan stämma skolan

     

Post a Comment

<< Home